Hesaplıhat Ve Yazlıkhat Kullananlar, Başka Telekom Şirketine Hala Geçemiyor

Alternatif telekom operatörlerini çağrı bazında kullanmak isteyen telefon aboneleri, Türk Telekom tarifelerinden Yazlıkhat ve hesaplıhat’ları seçemiyor. Ancak, Telekomünikasyon Kurumu, Türk Telekom’un bu durumdaki abonelere yol göstermesi kararı verdi.

Türk Telekom müşterilerinden, yurtdışı aramalarında alternatif telekom firmalarına geçmek isteyenlerin talepleri, yazlık hat ve hesaplı hat aboneleri için kabul edilmiyordu. Zaman zaman şikayetlere neden olan bu uygulama konusunda Telekomünikasyon Kurumu bir karar yayınladı. Karar şu şekilde :

2813 sayılı Telsiz Kanunu’nun 7’nci maddesi çerçevesinde;

HesaplıHat ve YazlıkHat kullanıcılarının çağrı bazında taşıyıcı seçimi hizmetinden faydalanma girişiminde bulunmaları halinde “mevcut tarife paketiniz ile bu işletmeci üzerinden görüşme yapamazsınız. Bu işletmeci üzerinden görüşme yapmak istiyorsanız tarife paketinizi, HesaplıHat ya da YazlıkHat dışındaki tarife paketlerinden birisine geçerek değiştirmeniz gerekmektedir.” şeklinde bir anons verilmesi uygulamasına işbu Kurul Kararı’nın tebliğinden itibaren otuz (30) gün içinde başlanması hususunun Türk Telekom’a tebliğ edilmesi,
1’inci maddede yer verilen anons sistemine ilişkin tüm UMTH işletmecilerinin
bilgilendirilmesi

Hususlarına karar verilmiştir.

Özetle, Hesaplıhat yada Yazlıkhat abonesi olan kişilerin diğer bir operatöre çağrı (her bir arama) bazında geçmesi için önce tarifesini değiştirmesi gerekiyor.

Sabit telefon lisansları yani şehiriçi görüşmelerin de dahil edildiği lisans türü henüz verilmeye başlanmadığı için, bugün mevcut tüm alternatif operatörler ancak yurtdışı ve şehirlerarası hizmet verebiliyor.

Bugünkü ortamda alternatif operatörleri, örneğin ABD’de okuyan çocuğu veya Almanya’da oturan akrabası için kullanmak isteyen kullanıcılar, şehiriçi görüşmelerini hala Türk Telekom üzerinden yaparken, belli kodları çevirmek ya da bir çevirici cihaz (dialer) almak yoluyla ulaştıkları alternatif telekom operatörü networkü üzerinden yurtdışını yada şehirlerarasını arayabiliyorlar. Ancak Yazlıkhat ve Hesaplıhat aboneleri bu olanağı kullanamıyorlar.

Ülkemizde telekom alanında bilinç gelişmediği için, henüz kullanıcılar farklı ülkelerdeki tarifelerin hangi operatörde daha ucuz olabildiğini takip edemiyorlar. Ancak bilinç yükseldiğinde, evinizdeki telefondan, ABD’yi bir operatörden, şehirlerarasını bir başka operatörden (mesela TT’den), şehiriçini başka bir operatörden aramak mümkün olabilecek. Operatörler kendi iş stratejileri çerçevesinde farklı ülkelerde pop noktaları ya da işbirlikleri oluşturdukları için farklı fiyatlar verebiliyorlar.

Telkoder Başkanı Yusuf Ata Arıaık’a konuyu sorduk :

3,5 yıldır “telefonda serbestleşme oldu” deniliyor. Yeterli bir serbestleşme kesinlikle olamadı. Bir kere şehiriçi hala açık değil. İkinci de açık olan şehirlerarası ve milletlerarası hizmetlerde Türk Telekom abonelerinin, yarısı olan hesaplı hat ve yazlık hat (9 milyon civarı) aboneleri fiilen alternatif işletmecileri kullanamıyorlar. Bundan da geriye kalan alanda da bizim tekrar mehkemeye taşıdığımız “yıkıcı fiyat uygulaması (predatory pricing)” var. Yukardaki karar da serbestleşmede bugünkü durumumuzu gösteren bir göstergesidir. Dolayısıyla Telekomünikasyon Kurumu’dan beklediğimiz çok iş var. Beraberce gayret ediyoruz. Çok geç olmadan bu işleri bitirmeliyiz.

Yusuf Ata Arıak’ın belirttiği konulardan Şehiriçi Lisanslarda haziran ayında TK kararı çıkmış ve Bakanlar Kurulu’na sunulmuş. Ancak ordan geriye dönmemişti. Yıkıcı fiyat politikası konusunda ise, geçtiğimiz günlerde Telkoder, Türk Telekom’un temmuz sonunda açıklanan 2.tarifesini mahkemeye taşımıştı.